مصاحبه موفق و نقش مصاحبه کننده در مصاحبه شغلی

5 آبان 1400
نویسنده: سینا (مطهر) اکبر

صاحبان کسب‌وکارهای کوچک برای داشتن یک شروع پرقدرت و محکم کردن پایه‌های کاری خود، باید با آگاهی و احتیاط کامل پیش بروند. استفاده از یک فرد توانمند برای داشتن مصاحبه موفق که در ادامه با ویژگی‌های آن آشنا میشوید، موفقیت کسب و کار شما را تضمین می‌کند.

یکی از مهم‌ترین برگ‌های برنده برای رسیدن به موفقیت‌های بعدی در کسب‌وکارهای کوچک، استخدام نیروی کار توانمند محسوب می‌شود. به‌عنوان یک مدیر و یا کارمند منابع انسانی، بهتر است بدانید که باید برای استخدام افراد معیارهای مشخصی داشته باشید. این معیارهای مشخص به شما کمک می‌کند تا فردی را انتخاب کنید که در راستای برآورده کردن اهداف کسب‌وکارتان تا حد زیادی عملکرد مثبت داشته باشد. ازاین‌رو مهم است که به‌عنوان یک فرد مصاحبه‌کننده، برای داشتن مصاحبه موفق به فاکتورهای مهم برای استخدام نیروی انسانی مناسب شرکت آگاه باشید. اگر می خواهید بدانید که مصاحبه کننده در مصاحبه استخدامی چه ویژگی هایی باید داشته باشد، تا پایان با ما همراه باشید.

در کسب‌وکارهای کوچک هر کارمند نقش مهمی در بهره‌وری، روحیه و رشد شرکت ایفا می‌کند. بنابراین وقتی صحبت از مصاحبه شغلی به میان می‌آید، مدیران هوشمند تلاش می‌کنند تا پیشینه یک نامزد و پتانسیل آن‌ها برای پیشرفت در یک محیط تجاری کوچک را ارزیابی کنند. در این میان نقش مصاحبه‌کننده و طرح سوالات هوشمندانه مصاحبه از سوی وی بسیار پررنگ است. طرح سوالات هوشمندانه می‌تواند بینش ارزشمندی نسبت به فردی که استخدام خواهید کرد به شما بدهد، و به‌طورکلی شما را از بحران‌های احتمالی نجات دهد.

مصاحبه کننده موفق

مصاحبه کننده موفق کیست؟

همان‌طور که گفتیم مصاحبه استخدامی برای کسب‌وکارها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. اولین موضوعی که باید به آن اهمیت دهید، مهارت‌های فرد مصاحبه‌کننده محسوب می‌شود. خوب است بدانید که به‌عنوان فرد مصاحبه‌کننده باید آگاهی‌ها و مهارت‌های لازم را داشته باشید یا فرد مناسبی را برای این کار انتخاب کنید. این موضوع یکی از المان‌های اصلی توسعه فردی چه برای شما یا هر مصاحبه‌کننده دیگری به شمار می‌رود. علاوه بر این، توجه به ویژگی‌های زیر نیز برای مصاحبه‌کننده مهم خواهد بود:

  • در وهله اول مصاحبه‌کننده باید تا حدی از روانشناسی فردی آگاهی داشته باشد.
  • قبل از شروع مصاحبه نیز مطمئن شوید که از افراد مصاحبه‌شونده چه انتظاراتی دارید.
  • اولویت‌بندی مشخصه‌ها و معیارها بسیار مهم است. به این موضوع دقت کنید که شما به‌عنوان یک فرد مصاحبه‌کننده باید به فرد مصاحبه‌شونده احساس امنیت و آرامش القا کنید تا مصاحبه موفقی داشته باشید.
  • طرح سوالات مصاحبه و آنالیز پاسخ‌ها نیز باید بسیار زیرکانه باشد که تا حد زیادی انتخاب فرد شایسته را آسان کند.

فاکتورهای اصلی یک مصاحبه موفق چیست؟

همان‌طور که اشاره کردیم برای داشتن یک مصاحبه استخدامی موفق، باید توانایی لازم برای پیشبرد روند مصاحبه را داشته باشید. قبل از هر موضوعی لازم دارید تا فاکتورهای اصلی یک مصاحبه موفق را بشناسید. می‌توان گفت برای پیشبرد یک مصاحبه باید آن را حول محور 3 فاکتور زیر پیش ببریم:

  • شرح کار
  • شرح انتظارات و مهارت‌های مورد نیاز
  • شاخص‌های کلیدی عملکرد (Key Performance Indicator) یا KPI

سخن پایانی

برای شروع کسب‌وکار کوچک خود شما نه‌تنها به منابع مالی خوب نیازمند هستید، بلکه به نیروی کار ماهر و باانگیزه نیز نیاز دارید. نیروی کار باانگیزه و متخصص باعث پیشرفت چشمگیری در ابتدای کارتان خواهد شد. بنابراین لازم دارید تا یک مصاحبه استخدامی حرفه‌ای داشته باشید. مهم‌ترین فاکتور در این شرایط میزان سواد و آگاهی مصاحبه‌کننده محسوب می‌شود. یک مصاحبه‌کننده خوب ابتدا باید خود را جای فردی که می‌خواهد استخدام کند قرار دهد، سپس با در نظر گرفتن تمام فاکتورهای مهم برای شرکت، فرد را بسنجد. ما در ادامه تعاریف کلی برای هرکدام از این موارد را در مطلب فاکتورهایی که در مصاحبه شغلی باید در نظر گرفته شود، ارائه خواهیم داد، البته این فاکتورهای اصلی در هر کسب‌وکاری با شرایط شغلی آن تعریف می‌شود.